לונדון – יום שלישי

לאור העומס שניחן ב-tube, הפעם החלטתי להקדים. מגיעים ל-canary wharf מוקדם יותר ומתחילים לעבוד. הפעם זה קל יותר – אין ביורוקרטיה, עובדים לבד, ומספיקים הרבה. אני מסיים מוקדם ובדרך חזרה למלון אני מחליט לעצור ב-big ben. כאן אני צריך לעצור רגע.

בוריס, מהעבודה, סיפר שלפני שנסע ללונדון, חבר טוב שלו הפציר בו לבקר ב-bigben. "חובה"! הוא ביקש מבוריס שיתקשר אליו כשהוא עומד מולו. בוריס ציית, והתקשר לחבר שלו:

"אתה מול ה-big ben?" שאל החבר. "נכון שזה סתם עוד מגדל?" 🙂

'תשמעו. אז נכון. אולי זה קלישאה, אבל זה מגדל יפה. חוץ מזה, אם אנחנו כבר כאן, לא נבקר? אז הנה תמונה, מבלי שביקשתם:

IMG_2550

היציאה מה-tube ב-westminister (איפה שה-bigben, בניין הפרלמנט, westminister abbey) די הפתיעה אותי. בפעם הראשונה מאז שנחתתי, מצאתי את עצמי בתוך קהל תיירים עצום! בכבישים מסביב, דוהרים במהירות מסחררת אוטובוסים בני 2 קומות – מתוך כוונה אולי, לסיים את הנגלה הזו ולהספיק עוד נגלה. מטורף.

westminister abbey סגור, אז הולכים לכיוון צפון, נתקלים בטעות ב-westminister cathedral ונכנסים פנימה. מדובר בכניסה גדולה, מפורסמת פחות, ומרשימה (למרות שתקרת הלבנים מפויחת כמו תחנת רכבת). עושים סיבוב בפנים, דרך מעין אולמות תפילה קטנים, אליהם אנשים נכנסים כדי למצוא קצת יותר שקט ואינטמיות (על פני האולם הענק המרכזי). באחד מהאולמות האלה כורעים על הברכיים משפחה של שחורים, מקטן עד גדול, בעל ואישה, ילדים קטנים וגדולים – ומתפללים. נראה מרגש. יושבים רגע אחד כדי לתת לרגליים לנוח ולפתע מתחילה שירה: באולם אחר החלה תפילה. המוסיקה והשירה פשוט מדהימה – עוגב, קהל, לטינית… כל החבילה.

כאן אני מקבל איזה התגלות לגבי דת (להירגע, אני לא חוזר בתשובה).הביקורת העצמית מתחילה לעבוד…

למה, כשאני בארץ, אני רואה אנשים מתפללים ואני מגלגל עיניים? למה אני מוכן לקבל משפחה נוצרית מתפללת אבל כשאני רואה משפחה חרדית מתפללת, אני מעריך את התפילה שלהם פחות? בגלל ששם זה רחוק? בגלל שיש לי דעה קדומה על הדתיים ועל החרדים? הרי בשני המקרים, המשפחה מתפללת לשלומה. בשני המקרים, יש מוסד מסואב (כנסיה, רבנות), בשני המקרים מדובר באמונה באל. מה ההבדל?

למה מוסיקה של כנסיה מדברת אלי יותר מהפיוטים בבית כנסת?

חשבתי על זה לא מעט. והגעתי לשתי מסקנות פשוטות:

1. הגעתי למסקנה, שאני מתרשם הרבה יותר ממשפחה שיושבת בצד, כמשפחה, בשקט, ביחד ומתפללת ומשתמשת במילים שלהם, מאשר במשפחה שיושבת בצורה מפוצלת, בין עזרת נשים לאולם המרכזי ומקריאה בצורה טקסית, טקסט מוכן, באולם רועש, תוך כדי התנדנדות. הצורה. הצורה שעושים את זה שם, נראית לי יותר יפה, ראויה, נכונה, מכובדת.

2. נראה לי שזה פשוט עניין של טעם. מדבר אליי יותר עוגב ואקפלה מאשר סילסולים ופיוטים.

בכל אופן. אני יוצא מהכנסיה ומצפין לכיוון hyde park corner. אני מוצא את עצמי מול שער ניצחון ענק – Wellington Arch. לידו מצבה לזכר תותחנים במלחמת העולם הראשונה.

IMG_2551

IMG_2553

בשלב הזה אני מרגיש שהרגליים שלי מתפרקות, חוזרים למלון.

ישנים שעתיים ומתעוררים כדי להמשיך לעבוד בלילה. מסיימים בשעה 4 לפנות בוקר ולוקחים מונית חזרה למלון. נהג המונית הוא ניגרי, הבחור שומע תחנת רדיו שמשדרת רגאיי, והשדרן לא נותן לשיר להתנגן דקה ואז מתחיל לברבר במבטא כבד. קיבלתי דז'ה וו מתחנות הרדיו של GTA.

אגב, מסתבר שהתעריף הרשמי של מונית הוא 5 פאונד למייל, בתנאי כמובן שלא הפעלנו מונה.

3 תגובות to “לונדון – יום שלישי”

  1. חבצואל היבוסי Says:

    יכול להיות שהסלידה שלך ממתפללים יהודים נובעת מהעובדה שזה מספיק כרוב בשביל להרגיש שמישהו מנסה למשוך אותך פנימה ובכנסיה בלונדון אתה יודע שזה לא יקרה.

    לגבי פייטנות יהודית- תנסה לשמוע את Oi Va Voi הדיסק Laughter Through Tears- תענוג של דיסק ושזור שקטעי חזנות- מאוד מיוחד ומומלץ.

  2. mymodemsux2 Says:

    זה לא מסתדר לי. הנוצרים המציאו את המיסיונריות.
    זה לא מה שהפריע לי.

  3. חבצואל היבוסי Says:

    הם המציאו אבל הם לא עומדים בפינת רחוב ומנסים לשכנע חיילים להניח תפילין.

    בכלל יהודים זה עם חכם, אנחנו משכללים הכל:
    שני קבצנים יושבים מול כנסיה ביום ראשון, אחד מחזיק צלב והשני מגן דוד. כשנגמרת המיסה יוצאים המאמינים עוברים את הקבצן עם המגן דוד ונותנים לזה עם הצלב נדבה. הכומר רואה את זה ואחרי שכולם הולכים הוא ניגש לזה עם המגן דוד ואומר לו "בני, יש בית כנסת ממש מעבר לפינה- כדאי לך לשבת שם" הקבצן פונה לחבר שלו עם הצלב "וואלה משה, תראה את זה מלמד אותנו לעשות עסקים".

    בגלל זה ההגדרה המדוייקת של אנטישמיות היא "לשנוא יהודים יותר ממה שצריך"

להשאיר תגובה

